Door P. Righart van Gelder

Zondag 10 juli om 05.30u ging de wekker, het was tijd om te douchen, mijn tassen te herschikken en na een laatste blik door de kamer met mijn tassen naar het restaurant van het hotel te gaan. Daar wachten een ontbijtbuffet. Tijdens het ontbijt werd er eruit uitgebreid na gepraat over RIAT de dag ervoor.(zie ook Royal International Air Tattoo 2016). Na het ontbijt reed de bus voor en werd alles en iedereen weer ingeladen. Met een uurtje rijden waren we bij het IWM Duxford. Het was 07.30u en de poort was al open. Eerst maar een plekje zoeken, samen met een groepje andere uit de bus. Een voordeel is dat je dan een beetje op elkaars spullen kunt letten terwijl je rondloopt over het terrein en je niet alles hoeft mee te sjouwen.

De authentieke controletoren (@P. Righart van Gelder)

De authentieke controletoren (@P. Righart van Gelder)

Eerst maar even de Air & Space hal in, helaas was daar niets veranderd, maar het blijft natuurlijk prachtig om een Lancaster, Swordfish, Anson, Magister, Sunderland, Mosquito, Lysander etc. van zo dichtbij te kunnen zien. Inmiddels was het 09.00u en tijd voor de Flight Line Walk, voor £ 5,00 mag je dan aan de andere kant van het hek langs de vliegtuigen lopen die deelnemen aan de show. Om de paar meter staat een reenactor om te zorgen dat het publiek niet te dichtbij komt. Op de Flight Line waren twee vliegtuigen te vinden die tijdelijk een ander kleurenschema hadden voor de film opnames van Dunkirk, namelijk een Buchon en een Spitfire Mk.V.

Buchon G-AWHK, tijdelijk als “Schwarze 2” voor de opnames van Dunkirk (@P. Righart van Gelder)

Buchon G-AWHK, tijdelijk als “Schwarze 2” voor de opnames van Dunkirk (@P. Righart van Gelder)

Deze Spitfire Mk.V (registratie EP122) is slechts sinds kort weer luchtwaardig. Op 27 maart 1943 maakte dit toestel een noodlanding wegens brandstof gebrek op een kliff bij Dwejra Bay, op het eiland Gozo (bij Malta). De piloot raakte gewond en het toestel werd van de kliff het water in geduwd. Hier werd het een populaire attractie voor duikers tot het in de zeventiger jaren werd geborgen. Na een aantal jaar in opslag werd het toestel door Comanche Warbirds aangekocht en begon de restoratie. Op 4 mei 2016 maakt het zijn eerste vlucht, ten tijde van Flying Legends had het slechts 11 vlieguren op de teller.

Spitfire Mk.V EP122 in een tijdelijk schema voor de opnames van de film Dunkirk (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk.V EP122 in een tijdelijk schema voor de opnames van de film Dunkirk (@P. Righart van Gelder)

Aan het eind van de Flight Line Walk kwam ik uit ter hoogte van het American Air Museum. Deze hal was vorig jaar dicht vanwege een renovatie en was inmiddels weer geopend voor publiek. Helaas staan en hangen de vliegtuigen nog steeds erg dicht op elkaar.

Een deel van de Flight Line genomen in de richting van het American Air Museum (@P. Righart van Gelder)

Een deel van de Flight Line genomen in de richting van het American Air Museum (@P. Righart van Gelder)

Na het American Air Museum weer verlaten te hebben liep ik via de luchtvaartmarkt terug naar mijn plekje. Op de luchtvaartmarkt had ik een bijzondere ontmoeting met de Sgt. H. Wagner, die in december 1944 boven Nederland was neergeschoten en als enige van zijn crew de crash overleefde. Terug bij mijn plekje langs het hek, kregen we eerst een aantal regenbuien over ons heen voor de show begon. Vooruitlopend op de show waren drie DH-89 Rapides en een T-6 druk in de weer met rondvluchten. Na een aantal rondvluchten werden de DH-82 Tiger Moths weggesleept omdat het te hard waaide.

DH-89A Rapide TX310 vlak voor vertrek voor een rondvlucht (@P. Righart van Gelder)

DH-89A Rapide TX310 vlak voor vertrek voor een rondvlucht (@P. Righart van Gelder)

Om 14.00u werd de show geopend met een formatie Spitfire’s:
-Spitfire Mk.V BM597 JH-C
-Spitfire Mk.V EP120 AE-E
-Spitfire Mk.V EP122 “R9649/LC”
-Spitfire Mk.IX MH434 ZD-B
-Spitfire Mk.TR.IX ML407
-Spitfire Mk.XIV MV293 “MV268”
-Sea Fire Mk.III PP972

Spitfire Mk.XIV MV293 als MV268 EJ-J op finals (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk.XIV MV293 als MV268 EJ-J op finals (@P. Righart van Gelder)

Er volgde een Corsair en Bearcat, daarna kwam de “Curtiss formatie” bestaande uit een Curtiss P-36C, P-40C en een Hawk 75.

P-40C, Hawk 75 en P-36C (@P. Righart van Gelder)

P-40C, Hawk 75 en P-36C (@P. Righart van Gelder)

Hierna moesten we even wachten op de komst van een F-22 Raptor vanaf RAF Fairford, deze zou een Heritage Flight met een P-51 doen.

F-22A 09-4191 & P-51D 44-72216 Miss Helen (@P. Righart van Gelder)

F-22A 09-4191 & P-51D 44-72216 Miss Helen (@P. Righart van Gelder)

Het programma ging verder met de Classic Formation bestaande uit een DC-3 en twee Beech 18s uit Zwitserland, The Flying Bulls (B-25, P-38 en F4U) , de B-17G, P-51 Mustangs, Buchons, Gladiators, Blenheim, Hurricane en Spitfire Mk.I, de FM-2 Wildcat, Avenger, C-53 uit Noorwegen en de Lockheed 12 die speciaal was overgevlogen via de noordelijke lend-lease route naar Duxford. Ook de Fury en Nimrods ontbraken niet, wat wel ontbrak waren de Piper L-4, Fi-156 Storch en de Snipe, mede door de harde wind konden deze niet vliegen. De Show eindigde zoals altijd met de Balbo, hieraan deden dit keer 20 toestellen mee. Na de vliegshow hadden we nog een uur voor de bus zou vertrekken, tijd om nog wat langs de kraampjes te struinen en daarna langzaam richting de bus te gaan. De bus vertrok stipt om 19.00u, op naar Dover, Calais en mijn halte Breda-Prinsenbeek. Maandagochtend om 03.45u kwamen we daar aan, oorspronkelijk was de planning om daar om 05.00u aan te komen. Ik zou dan om 05.45u de eerste trein hebben. Gelukkig was een van mijn medereizigers zo vriendelijk om me een lift te geven en hoefde ik niet twee uur op het station te wachten. Thuisgekomen was het douchen en slapen…

Hieronder volgt nog een selectie van een aantal foto’s;

F4U-4 BuNo 96995 (@P. Righart van Gelder)

F4U-4 BuNo 96995 (@P. Righart van Gelder)

B-17G 44-85784 en P-51D 44-73877 (@P. Righart van Gelder)

B-17G 44-85784 en P-51D 44-73877 (@P. Righart van Gelder)

Nimrod S1581 (@P. Righart van Gelder)

Nimrod S1581 (@P. Righart van Gelder)

Buchon G-AWHE (@P. Righart van Gelder)

Buchon G-AWHE (@P. Righart van Gelder)

Fury Mk.II SR661 geschilderd als het prototype, ook dit toestel is pas onlangs weer luchtwaardig (@P. Righart van Gelder)

Fury Mk.II SR661 geschilderd als het prototype, ook dit toestel is pas onlangs weer luchtwaardig (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk.I N3200 (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk.I N3200 (@P. Righart van Gelder)

Lockheed 12A NC14999 (@P. Righart van Gelder)

Lockheed 12A NC14999 (@P. Righart van Gelder)

De Jungmann met Anna Walker, de enige vrouwelijke piloot van de dag (@P. Righart van Gelder)

De Jungmann met Anna Walker, de enige vrouwelijke piloot van de dag (@P. Righart van Gelder)

Balbo (@P. Righart van Gelder)

Balbo (@P. Righart van Gelder)