Bulletin 321 Vragen P-51 crashes op 6 september 1944

Door Bas Maathuis, Losser

Op 6 september 1944 gaan twee Mustangs van het Poolse 316 Squadron boven Nederland verloren. S/L. B. Arct verlaat zijn Mustang (FB351) per parachute, en het vliegtuig komt neer aan de Kruisstraat in Angerlo. De andere Mustang (FB396), gevlogen door F/Sgt. A.J. Kawinski komt neer bij Oud Reemst in Gelderland. Kawinski overleefd het niet en wordt in Arnhem begraven. In het Register staan deze verliezen opgenomen onder nummer T3985 en T3986. Twee regels verder in het Register staat nog een Mustang, of gaat het hier om een P-51?

T3987 stelt dat op 6 september een P-51 is neergekomen bij Otterlo. De piloot zou Kain heten, maar verder weten we hier niets van.
Een aantal gegevens:

– In de map met Casualty Reports van Jan Hey, wordt geen Amerikaans verlies in Nederland gemeld op 6 september 1944.
– In de database van de SGLO komt de naam Kain als piloot slechts één keer voor; datum 6 september 1944
– In “En nooit was het stil ..” Vol II, wordt melding gemaakt van het verlies van twee Mustangs, en
niet van drie. Hier wordt ook geen P-51 genoemd op 6 september 1944.

Ik kreeg een mail van Jack Metzer, waarin hij stelt dat Kain, en Kawinski wel eens één en dezelfde zouden kunnen zijn. Daarnaast liggen de crashlocaties Oud Reemst en Otterlo wel heel dicht bij elkaar. Even een lijntje trekken in Google Earth leert ons dat de afstand tussen Oud Reemst en Otterlo ongeveer 6 km is.

Mijn vraag is: hebben we te maken met een dub-belmelding (T3986 en T3987), of zijn er op 6 september 1944 drie P-51’s of Mustangs neergekomen in Nederland?

Bronnen:
– En nooit was het stil, Vol II,
– SGLO archief / Register
– Casualty Reports by Jan Hey
www.polishwargraves.nl

5 comments to Bulletin 321 Vragen P-51 crashes op 6 september 1944

  • Ad Huiding

    Beste Redactie

    het bewuste toestel is de T-3986 VAN 6-9-1944
    Het toestel is geborgen door het Grüter en Copier & Co
    op 12-9-1944 bij Oud Reemst en naar Deelen gebracht en
    waarschijnlijk naar Utrecht afgevoerd (Zerlegebtrieb)
    de berging is begonnen vanaf 10.00 uur s,morgens
    en beeindigd 18.00 uur en er is 60 uur doorberekend
    en is door 5 man uitgevoerd.

    Bron: kopie van rekening berging Grüter en Copier & Co (GRUCO) uit eigen archief.

  • Ad Huiding

    Beste Erik

    Over de bergingen van Grüter en Copier & Co heeft p.l.m. 300-325 bergingen uitgevoerd vanaf 13-5-1943 tot midden september 1944.
    De laatste bergingen van september zijn in opdracht gedaan van 1e komp.Berge Batt.4 die begin september 1944 naar Enschede zijn vertrokken. Ik heb inderdaad ook andere bergingen van Grüter en Copier & Co en het Zerlegebetrieb enz.

    groeten
    Ad Huiding

    • Marcel

      Beste Ad,

      Zou het eventueel mogelijk zijn de naam van de bron van deze rekeningen te delen (archiefinstelling?)? Zelf ben ik al enige tijd bezig met onderzoek naar crashes in eigen omgeving en een dergelijke Duitse bron zou een zeer fijne toevoeging zijn. Hoor het graag, alvast bedankt voor je reactie.

      Groeten,
      Marcel

  • Kees Klaver

    Beste Ad Huiding,

    Mijn interesse over deze crash is, wat is er gebeurd met de piloot van dit toestel.
    Ik heb die middag 6 september 1944 dat vliegtuig gezien dat het beschoten werd en crashte boven de spoorlijn van Wolfheze naar Deelen, ook zag dat de piloot uit het toestel sprong en met zijn valscherm naar beneden kwam.
    Wat schetst mijn verbazing dat hij is omgekomen. De vraag is hoe??? gewond geraakt of ter plaatse dood geschoten voor 100% zekerheid heb ik hem uit zijn vliegtuig zien springen.

    Groeten,
    Kees Klaver

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>