Bulletin 027 uit oktober 1977 Kruimeltjes informatie na bezoek aan archieven

Adrie Roding uit Lonneker, de bij velen zo goed bekende sympathieke onderwijzer, is weer op speurtocht gegaan en heeft het ons weer toegezonden in de trant van “iedereen kan er wellicht een graantje van meepikken”. Vandaar deze publikatie in ons Bulletin. Noteert u maar wat Adrie voor u vond. ‘Dit jaar was ik in de gelegenheid een flink deel van mijn vacantie door te brengen in het Public Record Office te Londen en het Militärarchiv Freiburg. Ik zou een ieder willen aanmoedigen, zeker voor wat betreft Londen, daar eens een kijkje te nemen. Voor serieuze onderzoeker is hier nagenoeg alles over een bepaald facet van de luchtoorlog te vinden.

Wellicht zou tot punt van discussie binnen onze groep eens ter sprake kunnen komen of het niet verstandig zou zijn te komen tot een centraal archief. Zoals thans geld bijeengebracht wordt om meerdere films aan te schaffen, zouden ook kopieën gemaakt kunnen worden van voor ons belangwekkende zaken, record-books, combat-reports e.d.

Voor wat betreft het vliegveld Twente heb ik ontzettend veel gevonden; voor mij ligt er in Londen nog jaren werk. Als je zo’n specialistisch onderwerp zoekt is het wel zaak, je alleen tot dat onderwerp te beperken, aangezien men anders letterlijk in de feiten ‘verzuipt’.

Bovendien is het interessant allerlei gelijkgestemde enthousiastelingen uit alle windstreken van de wereld te ontmoeten in deze ‘research-rooms’. Zo ontmoette ik Fransen, Amerikanen, Duitsers, Belgen en Denen, zowel particulieren als beroeps-auteurs.

Vervolgens wat “kruimeltjes”die ik noteerde, als ik even op gevraagde documenten zat te wachten; gewoon wat losse aantekeningen, misschien wel ‘oude koek’, uit een onoverzichtelijke hoeveelheid crashes e.d. in Nederland. Misschien dat ik er de lezers een plezier mee doe.

14-12-1940
Op deze datum lag te Soesterberg o.a. het Kdo Kfz. Kolonne, een ‘Restkolonne’ met 120 LKW en 5 Kräder. Te Deelen: Kdo Fleu met 90 KW, 2 Kräder en 1 PKW zum Ausbau des Flugplatzes.

05-05-1941
Laconiek berichtje. “Fokker G-1 um 16.09 Uhr von Schiphol aus gestartet für Werkstattflug mit Flugz. Führer Leextra und Begleiter Vooss. Es wird angenommen dasz Besatzung nach England geflogen ist“.

07-07-19411
Gen. Christiansen bezoekt Leeuwarden

08-07-1941
Gen. Christiansen bezoekt Valkenburg

Aug.1941
Te Leeuwarden o.a. gestationeerd: II/KG 76; III/KG 4 en JG 52.
Van het vliegveld Schiphol zijn van juli 1940 tot mei 1942 enkele KTB’s (Kommando Tage Bucher) bewaard gebleven; hierin allerlei informatie over personeelssterkten, aantallen toestellen, vluchten met bemanningen, crashes op Schiphol. Verder allerlei berichten van de Nederlandse vliegvelden, die alle onder Schiphol ressorteerden onder meer Leeuwarden, rapporten van neergeschoten Britse toestellen. Ook is er nog een KTB van de vliegbasis Volkel.

22-09-1941

Tot aan de periode (ongeveer) 25-11-1941. In deze periode schoten nachtjagers van Leeuwarden 25 kisten neer; van Bergen 1 kist, van De Kooy 4 kisten.

03-10-1941
Op deze datum lag te Venlo o.m. het II/KG 2 met Do 217’s.

29-07-1943
10.35 hrs: 421 Squadron, F/O harten, W.E. shot down Bf 109 NE of Leiden. (staat niet in het verliesregister)

17-08-1943
Reaction to raid on Amsterdam.
Woensdrecht ? a/c
Deelen 60 a/c
Deelen area 15 a/c
Leeuwarden 30 a/c
Schiphol 30 a/c
Schiphol area 15 a/c
Gilze area 30 a/c
Vught area 15 a/c
Twente 20 a/c
Soesterberg 15 a/c

24-10-1943
Het gehele vliegende personeel van NJG 1 wordt op deze dag op Deelen verzameld, om een bemoedigende toespraak van Herman Goering te horen.

08-01-1944
Notgelandet: Bf 110C-3 werknr 5502 5H+GK van het 2.Luftbeobachtersstaffel op 11-02-1943, 12.30 Uhr te Nordbroek. (foto o.a. in het blad Cockpit). Bergung begonnen 28-12-1943 (onder Oberprüfm. Seidler, vlb Leeuwarden; beëndet: 05-01-1944. Bruchschade: 50%. Zelle Abgeführt nach Erla-Werk Brussel. Motoren DB 605B-1: L 81568 en R 100707. (Verliesregister R0737)

20-02-1944
Fw 190, “Schwarze 6”. Werknummer 642530, II/JG 11 (Rothenburg), 25% Schade, neergestort te Windschoten. 14.50 Uhr. Motor BMW 801D-2, werknr 12052 (25% schade). Het geheel wird op 04-03-1944 per LKW door de Bergetruppe Leeuwarden naar dit vliegveld afgevoerd. (Verliesregister R0851)

06-03-1944
Fw 190A-6 “Schwarze 7”. Werknummer 642996. II Rheine JG 1, 35% schade. Neergestort te Epe. Motor BMW 801. Werknr. 320118. Toestel op 07-03-1944 geborgen onder leiding van Ogefr. Kuhlmann en afgevoerd via Utrecht naar Ago-Tours (auf LKW). (Verliesregister R0865)

06-03-1944
Fw 190A-6 “Grüne 2”werknummer 551106, Stab JG 300 van Deelen, 95% schade, neergestort te 3 km Südl. Firedhof Oldebroek. (Verliesregister R0865A)

08-03-1944
Volkel bombed by B-26’s.
1 Fw 190 going down in vicinity of Zwolle, by P-38. (Verliesregister T3523)
Lt Coldren, 366th Squadron seen to spin down near Zwolle at 1604 hours due engine trouble. (Verliesregister T3522)

11-05-1944
Abschuss B-17 te Lange Hoeven door gem Flakabt. 155, 4 Flakabt. 591, beide opgesteld te Gilze (vliegveld). Zeugen; Hptm. Freundt + Uffz Litzenroth (Wehrmachtsheim Gilze), Feldw. Schuchardt, 4 Flakabt. 156, 4 Flakabt. 155. Crashplaats: 3 km Ostlich Hoeven; verm. 2 Töte, 8 gefangen. (Verliesregister T3660)

31-05-1944
Bombardement op Gilze (rapport met luchtfoto)

21-06-1944
15.15 hrs: S/Ldr Rabone, pilot + F/L Johns, nav, in Mosquito 203, shot down Bf 110 2 miles E of eelde (515 Squadron). (Verliesregister T3827)

27/28-06-1944
Ju 88 shot down over Eindhoven a/f by P/O Chown, pilot and Veitch, nav. At 02.13 hrs (515 Squadron) De “Keeper” of West-room is thans Mr. F.F. Lambert, een ex-wing cdr van dit 515 Squadron. Hij bombardeerde o.m. Venlo, Deelen en Twente. (Verliesregister T3849)

15-09-1944
19.29 uur. Mustang afgeschoten te Herwijnen door de Gemischte Flak Abteilung 155 te Gilze met 43 schoten 8.8 Flak 18 en 53 schoten 2,0 cm Flak. (kaart + Zeugenaussage in rapport aanwezig). (Verliesregister T4024)

02-12-1944
Verloren: Ausweis 2598 (weiss) des Arbeiters Nicolaas Kreuger, geb. 21-01-1885, vom Fl.H.Kdtr. Eindhoven.

18-05-1945
Tegen de avond maakt een Me 262 een tussenlanding op Gilze om bij te tanken; de volgende ochtend vertrekt de kist richting Engeland.

Dummy airfields:
voor zover ik kon nagaan werden deze vliegvelden wel degelijk ‘volwaardig’bestookt. Zo werden de twee dummy vliegvelden van Twente diverse keren gebombardeerd en gestrafed (op beide velden zijn thans nog diverse bomkraters aanwezig. Op 06-02-1945 werd één van de twee (ten Zuiden van Enschede) gestrafed door 8 Spitfires van nummer 411 Squadron. Een Ju 88 en een He 111 worden beschadigd terwijl een andere Ju 88 geheel vernield werd. Aan de volgende opmerking is te zien dat men toch wel wist wat men ging strafen; “Too bad they were all wood construction”.

In het volgende nummer van Bulletin zult u het slot van deze door Adrie Roding verzamelde gegevens aantreffen. Overigens nemen wij zo maar aan dat dergelijke “kruimels” bijzonder veel waarde kunnen hebben voor een aantal mensen. De redactie.

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>