Boek: De luchtoorlog boven Zeeland, deel I, Noord-Beveland

In april 2017 wordt een nieuwe uitgave gepubliceerd onder de naam ‘De luchtoorlog boven Zeeland, deel I, Noord-Beveland’. Het boek is samengesteld door Wim de Meester en Kees Stoutjesdijk. Het beschrijft de voorvallen die zich gedurende de Tweede Wereldoorlog boven en nabij het Zeeuwse eiland hebben voor gedaan. Noord-Beveland was tijdens de Tweede Wereldoorlog een relatief klein, agrarisch Zeeuws eiland. Door het ontbreken van strategisch belangrijke objecten zoals havens of vliegvelden kwam het eiland verhoudingsgewijs zonder al te veel problemen door de Tweede Wereldoorlog. De eilandbevolking werd vanaf medio 1943 evenwel meer met oorlogsgeweld geconfronteerd toen geallieerde jachtvliegtuigen luchtaanvallen uitvoerden op transportmiddelen, zowel militair als civiel. Onvermijdelijk vielen hierbij burgerslachtoffers. Voor Noord-Beveland kwam het gevaar daardoor vooral uit de lucht, waarbij het neerkomen van een V-1 in Kortgene op 30 juni 1944 een triest dieptepunt was. Op 2 november 1944 kwam de bevrijding maar tegelijkertijd werd het eiland frontgebied omdat Schouwen-Duiveland bezet gebied bleef tot de capitulatie van Duitsland, wat tot diverse beschietingen en commandoacties leidde. Positief effect van de bevrijding van een deel van Zeeland was dat er een bredere, veiliger zone voor de geallieerde luchtmacht ontstond. Mede daardoor vond op 7 oktober 1944 de laatste crash op Noord-Beveland plaats.
Wim en Kees hebben op basis van het zeer uitgebreide archief van Wim (mede de basis voor de database van de stichting Wings to Victory) in de periode mei 2015-april 2017 met grote zorg het boek samengesteld. Hierbij is een aan zoektocht uitgevoerd naar families van de betrokken bemanningsleden, met als resultaat dat er aanvullingen konden plaatsvinden aan de hand van gegevens van diverse families. Er zijn een paar bijzondere crashes bij, die de luchtoorlog boven Noord-Beveland – en daarmee ook het boek- een bijzonder cachet geven. Zo was er een splinternieuwe Amerikaanse Marauder bommenwerper die door misrekening vrijwel onbeschadigd op het strand werd neergezet. Of het verhaal van een Amerikaanse Mustang piloot James ‘Jim’ Frolking, die na zijn noodlanding door het verzet wordt opgevangen en vervolgens als doofstomme banketbakker door het leven gaat.

Noemenswaardig is dat de auteurs tijdens het samenstellen van het boek met Jim Frolking in contact kwamen, nu 92 jaar oud en ‘still going strong’, zoals Jim zelf zegt. En drie afzonderlijke crashes, waarvan drie piloten betrokken raakten bij de grote ontspannings-poging ‘The Great Escape” uit het Duitse kamp Stalag Luft III. Helaas zijn er in totaal toch vierentwintig voorvallen te betreuren (alle nationaliteiten samen) waarbij circa 94 bemanningsleden betrokken waren. Hiervan hebben zestig jonge mannen dit met hun leven moeten bekopen, een relatief hoog percentage van vijfenzestig procent. Reden genoeg om de luchtoorlog boven dit eiland te beschrijven. Opdat we niet vergeten.

De samenwerking tussen Wim en Kees was in eerste instantie bedoelt voor Noord-Beveland. Maar gaandeweg beleefden ze er samen zoveel genoegen en voldoening aan dat besloten is verder te gaan met de andere Zeeuwse eilanden. Dit boek is daarmee het eerste deel van een serie die uiteindelijk de gehele provincie Zeeland zal omvatten. Deel II zal de gebeurtenissen in en om Schouwen-Duiveland beschrijven en deel III Zeeuws-Vlaanderen. De overige gebiedsdelen worden eveneens voorzien maar daar is verder nog geen beslissing in genomen. Opdat we niet vergeten.

Het boek is een luxe uitvoering in A4 formaat, hardcover, 226 pagina’s in z/w en wordt uitgegeven onder de vleugels van de stichting WW2research. De kostprijs is € 19,95 incl btw. De uitgave wordt gepresenteerd op woensdag 12 april 2017 tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis te Wissenkerke. Eventuele informatie en bestellingen via info@ww2research.nl of tel.nr 0172-424529 of 06-51471389

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>