Familie heldhaftige RAF officier veilt medailles en logboek

De familie van een heldhaftige RAF officier veilt medailles en oorlog-logboek en brengt daarmee een heroïsche daad aan het licht!

70 jaar na de heroïsche daad van een RAF officier in de tweede wereldoorlog, besluit de familie zowel de medailles als het logboek te veilen. Deze objecten vertellen een bijzonder verhaal.Luitenant Albert Chennell bestuurde de Whitley bommenwerper, en net als de bemanning een 1000 ponder wil laten vallen word het vliegtuig geraakt door luchtafweergeschut. 1 van de 2 motoren begeeft het maar Lt Chennell blijft kalm. In plaats van de 5 bemanningsleden het bevel te geven om het vliegtuig te verlaten of te landen op Duits grondgebied besluit Lt Chennell de gehavende bommenwerper om te draaien en 800km terug te vliegen naar Engeland op 1 motor. Lt Chennell kreeg voor zijn heldhaftige actie een special onderscheiding, The Distinguished Flying Cross

Lt Chennell kreeg de onderscheiding The “Distinguished Flying Cross”

Lt Chennell kreeg de onderscheiding The “Distinguished Flying Cross”

Na 5 uur vliegen komt het toestel aan bij het RAF vliegveld in “East Yorks” en moet daar vervolgens nog een noodlanding maken met een enorme lading aan boord. Als deze noodlanding was mislukt dan had dit geleid tot een enorme catastrofe. Lt Chennell, die voor de tweede wereldoorlog werkte als accountant, kreeg de bijzondere onderscheiding The Flying Cross voor zijn heldhaftigheid in april 1942.

Alle medailles die Lt Chennell kreeg uitgereikt

Alle medailles die Lt Chennell kreeg uitgereikt

Zowel zijn medailles als het logboek waarin de ongelofelijke acties zijn gedocumenteerd zijn nu op een veiling geplaatst door de familie voor 2000 pond, omgerekend ongeveer 2500 euro. Lt Chennell, die oorspronkelijk uit Thornton Heat , zuid Londen kwam, woonde later in Blandford, Dorset, bestuurde de Whitely bommenwerper toen hij moest uitrukken om fabrieken te bombarderen waar de Heinkel bommenwerpers werden gemaakt, in noord Duitsland, in de nacht van 25 op 26 april. “Zijn vliegtuig was nog maar 50 kilometer verwijderd van zijn doelwit toen 1 van de motoren in brand vloog”

Het logboek waarin staat dat hij 5 uur vloog op 1 motor en veilig is geland

Het logboek waarin staat dat hij 5 uur vloog op 1 motor en veilig is geland

“Het moet een angstaanjagende ervaring zijn geweest waar je stalen zenuwen voor nodig hebt
“Er was een enorm explosief aan boord van het vliegtuig en als het vliegtuig te hard zou zijn geland dan was een enorme explosie onvermijdelijk geweest.
“Maar hij heeft het geflikt en heeft zowel, het vliegtuig, als de bemanning en de explosieven veilig aan de grond gezet.
“Het betekende dat alles opnieuw kon worden gebruikt voor een andere vlucht in plaats van het uit handen te geven aan de Duitsers.
“Dit was begin 1942 en ondanks dat de geallieerden de “slag om Engeland” hadden gewonnen, de uitkomst van de tweede wereldoorlog was ver van duidelijk dus elk bemanningslid, vliegtuig en explosief was hard nodig voor het verloop van de oorlog.
Later in de oorlog diende Lt Chennell nog bij 51 andere squadrons en nam onder andere deel aan anti-onderzeeër missies en lucht-zee reddingsacties van neergehaalde piloten.
Hij werd overplaatst naar de 193 squadron waar hij in Mosquitos Pathfinders vloog en ook deel nam aan de laatste bommenwerper acties in de tweede wereldoorlog, waarbij Muquitos Kiel harbour bombardeerde om de Duitse acties in de richting van Noorwegen te voorkomen.
Na de oorlog werd hij lid van de “ Civil Aviation Authority” en werkte nog als luchtverkeersleiding voor dat hij in 1974 met pensioen ging.
Hij stief als weduwe in 1997 op 83 jarige leeftijd. De eigenaar van de veiling website, meneer Kidner voegt toe: De familie verkoopt de medailles omdat het anders vermoedelijk geen goede plek zal krijgen, en denken dat de medailles in betere handen zijn wanneer ze het verkopen aan een verzamelaar, die ze zal koesteren.

Bron:
Veilingexpress.co.uk

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>